Rusi sú podozriví z rušenia GPS na tisíckach európskych letov
Od augusta 2023 došlo v celej Európe k narušeniu signálu GPS pri viac ako 46 000 letoch, za čo je pravdepodobne zodpovedné Rusko.
Prípady boli zaznamenané nad regiónom Baltského mora v období od augusta 2023 do marca 2024. Väčšina z nich sa vyskytla vo východnej Európe v blízkosti hraníc s Ruskom, uvádza sa v správe denníka The Sun založenej na údajoch z webovej stránky GPSJAM.org.
Podľa denníka The Guardian z viac ako 2 300 letov spoločnosti Ryanair a 1 400 letov spoločnosti Wizz Air nahlásilo problémy s GPS nad regiónom Baltského mora.
Podobné problémy hlásili aj lety spoločností British Airways a EasyJet. Vláda Spojeného kráľovstva minulý mesiac uviedla, že lietadlo kráľovského letectva, v ktorom sa nachádzal britský minister obrany Grant Shapps, malo rušený signál GPS, keď letelo v blízkosti hraníc Kaliningradskej oblasti, ruskej exklávy medzi Litvou a Poľskom.
Hovorca britského premiéra Rishiho Sunaka naznačil, že lety, pri ktorých sa vyskytli poruchy GPS počas letu v blízkosti Kaliningradu, „nie sú nezvyčajné“.
„Neohrozilo to bezpečnosť lietadla a nie je neobvyklé, že lietadlá zažívajú rušenie GPS v blízkosti Kaliningradu, ktorý je, samozrejme, ruským územím,“ povedal hovorca podľa agentúry Reuters.
Dva lety spoločnosti Finnair z Helsínk do Estónska sa 25. a 26. apríla stretli s poruchami GPS, ktoré im zabránili v pristátí a prinútili ich otočiť sa.
Litovský minister zahraničných vecí Gabrielius Landsbergis vyjadril obavy a varoval, že „situácia v pobaltskom regióne v blízkosti ruských hraníc sa stáva príliš nebezpečnou na to, aby sme ju mohli ignorovať“.
„Ak vám niekto zhasne svetlá, keď jazdíte v noci, začína to byť nebezpečné,“ povedal G. Landsbergis v rozhovore pre Financial Times 28. apríla.
Estónsky minister zahraničných vecí Margus Tsahkna pre Financial Times povedal, že za prerušenie signálu GPS v celom regióne Baltského mora môže Rusko.
Hybridný útok
„To, čo sa deje s GPS, považujeme za súčasť nepriateľských aktivít Ruska a určite o tom budeme diskutovať s našimi spojencami,“ povedal M. Tsahkna. „Takéto akcie sú hybridným útokom a predstavujú hrozbu a bezpečnosť pre našich ľudí a nebudeme ich tolerovať.“
Marko Mikhelson, predseda zahraničného výboru estónskeho parlamentu varoval, že ruské rušenie signálnych systémov GPS môže predstavovať riziko pre medzinárodnú leteckú dopravu.
„Spojenci by sa nemali ľahostajne pozerať na to, že Rusko ruší signál GPS, a tým ohrozuje medzinárodnú leteckú dopravu,“ uviedol 27. apríla na X.
Začiatkom tohto mesiaca hovorca nemeckého ministerstva obrany pre agentúru Reuters uviedol, že Rusko je „veľmi pravdepodobne“ zodpovedné za poruchy ovplyvňujúce navigáciu GPS v pobaltskom regióne.
„Pretrvávajúce poruchy globálneho satelitného navigačného systému sú veľmi pravdepodobne ruského pôvodu a sú založené na poruchách v elektromagnetickom spektre vrátane tých, ktoré majú pôvod v Kaliningradskej oblasti,“ uviedol hovorca.
Rusko sa k zodpovednosti za tieto poruchy neprihlásilo.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK