Sobota 23. novembra, 2024
ilustračná fotografia (Zdroj: Andrea Piacquadio / pexels)

Väčšina mladých trávi na internete vo voľnom čase vyše štyri hodiny denne

Väčšina mladých trávi vo voľnom čase na internete viac ako štyri hodiny denne, najviac času na sociálnych sieťach. Na účely spojené so školskými povinnosťami využíva väčšina mladých internet maximálne dve hodiny denne. Vyplýva to z výsledku prieskumu Centra pre liečbu drogových závislostí (CPLDZ) v Bratislave, ktorý realizovali na vzorke 1422 študentov základných a stredných škôl prevažne z Bratislavského kraja.

To, akým spôsobom trávia mladí voľný čas na internete sa medzi dievčatami a chlapcami líši. „Narovnako vychádzajú sociálne siete, u chlapcov následne prevláda gaming alebo hranie videohier, u nejakého množstva sledovanie stránok s pornografickým obsahom. U dievčat je druhá najčastejšia činnosť sledovanie filmov a seriálov a potom online nakupovanie,“ priblížila Zuzana Kamendy z CPLDZ.

ilustračná fotografia (Zdroj: LinkedIn Sales Navigator / pexels)

Z prieskumu tiež vyplynulo, že vyše 50 percent dievčat využíva internet, aby ušli alebo zabudli na svoje osobné problémy. U chlapcov je to len asi 20 percent. Zároveň zhruba tretina dievčat uviedla, že trávi na internete toľko času, že to ovplyvnilo ich pracovné či školské výsledky. Z chlapcov túto odpoveď uviedlo niečo vyše 20 percent.

Riaditeľ CPLDZ Ľubomír Okruhlica zdôraznil, že v súčasnosti neexistuje samostatná diagnóza závislosti na internete. „Nadmerný čas a formy, teda čomu sa venuje, môže byť signálom toho, že človek má nejaký problém,“ doplnil s tým, že môže ísť napríklad o depresie či šikanu alebo napríklad o závislosť na nakupovaní či pornografii.

Rodičom či pedagógom odborníci odporúčajú zvýšiť bezpečnosť online správania u detí napríklad obmedzením času prístupu k internetu, sledovaním histórie vyhľadávania či využívaním aplikácií, ktoré umožňujú rodičovskú kontrolu. Dôležité je tiež zlepšovanie digitálnych zručností zo strany detí, ale najmä rodičov. „Mnohí rodičia nemajú taký prehľad, čo by dieťa vlastne mohlo na internete robiť,“ vysvetlila Zuzana Kamendy. Odporúčajú tiež s deťmi o obsahu na internete komunikovať. „Je dobré, keď rodičia pomôžu deťom interpretovať alebo pochopiť obsah hier alebo videí,“ dodala.

Prečítajte si aj