Štvrtok 19. septembra, 2024
Monitorovanie dopravy sa dá využiť aj na ovplyvňovanie správania ľudí. Ilustračné foto (NoName_13/ Pixabay)
»

Nové európske ekologické predpisy: čo by mali vodiči vedieť

Na základe rozhodnutia poslancov EÚ sa v blízkej dobe uskutočnia početné zmeny v oblasti osobných a nákladných automobilov a obytných vozov. Očakávajú sa nové hmotnostné limity, nové horné limity pre opotrebovanie bŕzd a pneumatík a požiadavky na životnosť batérií.

V polovici marca prijal Európsky parlament nové predpisy o životnosti a opotrebovaní pneumatík a bŕzd v rámci emisnej normy Euro 7.

Takzvané požiadavky na životnosť – t. j. dodržiavanie emisných limitov, údajov o spotrebe paliva a podobne – musia výrobcovia vozidiel preukázať počas životnosti 160 000 kilometrov alebo ôsmich rokov. Okrem toho bola definovaná predĺžená životnosť do 200 000 kilometrov alebo 10 rokov.

V novom uznesení sa po prvýkrát definujú aj požiadavky na životnosť trakčných batérií pre elektromobily a plug-in hybridy. Ich kapacita nesmie klesnúť po piatich rokoch alebo 100 000 kilometroch pod 80% pôvodnej hodnoty a po ôsmich rokoch alebo 160 000 kilometroch pod 72%.

Horné hranice opotrebovania pneumatík a bŕzd

Norma Euro 7 obmedzuje aj častice nesúvisiace s výfukovými plynmi, ktoré vznikajú pri opotrebovaní pneumatík a bŕzd. Testovacie metódy použité na tento účel sú prevzaté z rámcových podmienok OSN. Limitné hodnoty zatiaľ neboli stanovené.

Isté je, že do roku 2035 sa bude z hľadiska opotrebovania bŕzd rozlišovať medzi čisto elektrickými vozidlami a ostatnými druhmi pohonu. Od roku 2028 budú musieť rôzne triedy pneumatík vozidiel spĺňať rôzne požiadavky na opotrebenie, ktoré sa budú postupne zavádzať.

Nové hmotnostné limity pre osobné automobily a obytné vozidlá

Zmeny sa týkajú aj hmotnostných limitov pre osobné vozidlá. Limit pre kategóriu B sa zvyšuje z 3,5 tony na 4,25 tony pre vozidlá na hybridný pohon alebo alternatívne palivá. Bude sa to však týkať len vodičov, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu skupiny B dlhšie ako dva roky.

Pre obytné vozidlá sa v budúcnosti zvýši hmotnostný limit na 4,25 tony bez ohľadu na typ pohonu. Rovnako ako predtým v prípade osobných automobilov musí byť majiteľ dva roky držiteľom vodičského preukazu skupiny B. V tejto súvislosti má byť skupina vozidiel C1 zvýšená na 8,25 tony, ak má držiteľ 3 roky vodičskej praxe.

Vzhľadom na celoeurópsky nedostatok profesionálnych vodičov sa poslanci Európskeho parlamentu rozhodli zaviesť vodičské oprávnenia skupín C a C1 aj pre nákladné vozidlá s doprovodom od 17 rokov. 

Parlament EÚ sa však nedokázal dohodnúť na záväzných celoeurópskych pravidlách týkajúcich sa testovania spôsobilosti starších účastníkov cestnej premávky. Členské štáty môžu naďalej vydávať vlastné usmernenia.

Palubné monitorovacie systémy a geofencing

Týmto nariadením sa Európsky parlament rozhodol aj pre palubné monitorovacie systémy (OBM systémy) a palubné zariadenia na sledovanie spotreby paliva, emisií výfukových plynov alebo spotreby energie (OBFCM zariadenia). Tieto zariadenia sú určené na využívanie údajov generovaných vozidlom na sledovanie dodržiavania predpisov EÚ pre vozidlá s palivovým pohonom a elektromobily.

„Je vhodné predpísať inštaláciu takéhoto systému a definovať technické požiadavky, ktoré musí spĺňať,“ uvádza sa v legislatívnom texte.

Poslanci EP chcú spočiatku ponechať na výrobcoch, aby vozidlá vybavili geofencingom. Geofencing znamená automatické spustenie akcie pri prekročení virtuálnej hranice.

Jedným z príkladov využitia geofencingu v súčasnom nariadení je, že môže zabrániť hybridnému vozidlu so spaľovacím motorom v prevádzke (t. j. prepnutiu na bezemisnú prevádzku), ak sa pohybuje v určitej zemepisnej oblasti.

Automatické zastavovanie vozidiel

V budúcnosti sa vozidlá so spaľovacími motormi a technológiou geofencing budú označovať ako „Euro 7G“. Výrobcovia budú musieť inštalovať systém varovania vodiča. Ten bude informovať vodiča o takmer vybitých batériách a zastaví vozidlo, ak sa nedobije do piatich kilometrov od upozornenia v režime nulových emisií v oblasti geofencingu.

To naznačuje, že v budúcnosti by mohli existovať oblasti, v ktorých nebude povolená premávka so spaľovacími motormi.

Zelená dohoda (Green Deal) a Agenda 2030

Očakáva sa, že smernice, o ktorých rozhodli poslanci Európskeho parlamentu, sa po schválení Radou ministrov stanú právne záväznými.

Podľa ADAC sa očakáva, že nová norma Euro 7 bude zavedená koncom roka 2026.

Východiskovým bodom pre nové uznesenia je európska zelená dohoda (Green Deal), ako ju predstavila Európska komisia vo svojom oznámení z 11. decembra 2019, v ktorom sa stanovuje stratégia EÚ stať sa najneskôr do roku 2050 „prvým klimaticky neutrálnym kontinentom“.

EÚ sa tiež zaviazala vykonávať Agendu 2030 pre udržateľný rozvoj, ktorú prijalo Valné zhromaždenie OSN v septembri 2015 a ktorá sa zameriava na 17 cieľov.


Pôvodný článok.

Prečítajte si aj