Nedeľa 24. novembra, 2024

Najlepšie marketingové ťahy prezidentských kampaní: Korčokove okuliare, karafiáty k MDŽ či merch PP?

V sobotu (23.3.) sa na Slovensku uskutočnia prezidentské voľby. Predvolebné kampane sa musia oficiálne ukončiť tzv. volebným moratóriom 48 hodín pred začiatkom volieb, teda 20. marca o polnoci. O post prezidenta sa bude uchádzať 11 kandidátov, pričom každý zvolil iný druh svojej predvolebnej marketingovej stratégie.

Medzi indikatívne stratégie politického marketingu patrí politická reklama, osobná značka (tzv. merch), online kampane, získavanie čísel mobilných telefónov voličov a tiež propagácia prostredníctvom celebrít. Známe osobnosti môžu ovplyvniť veľa potenciálnych voličov, ktorí sú ich obdivovateľmi a chcú ich nasledovať, napríklad aj rovnakým hlasovaním vo voľbách.

Korčokuliare

Na Slovensku prednedávnom vznikol veľmi silný predvolebný trend. Nevzišiel však z marketingovej kampane samotného kandidáta, ale jeho podporovateľov. Ide o jednoduché okuliare s čiernym rámom kandidáta na post prezidenta, Ivana Korčoka a jeho tzv. „korčokuliare”.

Tie sa stali natoľko populárne, že sa s nimi stretneme v tomto predvolebnom odbobí takmer všade: na sociálnych sieťach, v televízii či na bilboardoch.

Na sociálnych sieťach je dokonca možnosť vytvoriť si profil s týmito okuliarmi. Kto je sympatizantom alebo potenciálnym voličom I. Korčoka, nasadí si pomyselné okuliare priamo na svojom profile.

Eva Pavlíková – FB profil

Facebookové profily známych osobností začali zaplavovať fotografie  v hrubých čiernych okuliaroch, ktoré pripomínajú Ivana Korčoka a aj takto mu celebrity vyjadrujú svoju podporu. Mnohí Slováci ich nasledujú a používajú okuliare na propagáciu svojho favorita – Ivana Korčoka. 

Známy filter čiernych okuliarov sa dá nájsť jednoducho, v možnostiach pri vytváraní príbehu medzi filtrami či efektmi po zadaní priezviska kandidáta.

Ako to všetko začalo 

Pri začiatku fenoménu Korčokových okuliarov stála herečka Kristína Tormová, ktorá pri natáčaní televíznej relácie bola požiadaná nedávať si okuliare, aby u divákov nevznikol dojem, že je to nepriama podpora kandidatúry I. Korčoka.

Príspevok Tormovej, v ktorom opísala svoj zážitok, sa stal v priebehu niekoľkých minút hitom sociálnych sietí. Ľudia začali reagovať ihneď. Na protest a vyjadrenie absurdity situácie si začali dávať na fotkách a videách okuliare, čím dávali najavo svoje sympatie s I. Korčokom. 

Sám Ivan Korčok sa v rozhovore pre denník Postoj k svojim okuliarom vyjadril stručne: „Mám ich z obyčajnej optiky zo Senca.“

Hitom na sociálnych sieťach sa stalo aj pridávanie okuliarov ďalším známym politikom: Robertovi Ficovi, Petrovi Pellegrinimu či Andrejovi Dankovi.

Bývalému ministrovi sa tak v predvolebnej kampani podarilo niečo výnimočné. Bez investovania veľkého balíka peňazí využil niečo, čo môže urobiť každý: podporiť ho nasadením okuliarov. Ivan Korčok po rozbehnutí výzvy s heštegom #vidimtonadejne prilákal veľké množstvo podporovateľov, celebrít  a užívateľov sociálnych sietí.

Pellegriniho vlastný merch a transparentnosť kampane

Každý z kandidátov si v predvolebnej kampani vytvára svoju vlastnú marketingovú stratégiu a niektorí z nich i svoj vlastný „merch”. V prípade P. Pellegriniho je to odznak s červeným pozadím s písmenami PP, ktorý svojím dizajnom nápadne pripomína socialistické časy. Síce tieto odznaky rozdáva na svojich predvolebných stretnutiach, jeho transparentný účet tieto náklady nevykazuje.

Odznak “PP”

Petrovi Pellegrinimu „prispeli” na kampaň aj mesto Bardejov či Jednota dôchodcov Slovenska, keď k MDŽ zorganizovali akciu, kde bol P. Pellegrini hlavnou hviezdou a rozdával ženám karafiáty, ktoré sám nekúpil. Takéto formy darov od miest či organizácií však nie sú legálne, keďže na prezidentskú kampaň nesmú prispievať obce ani občianske združenia. 

Podľa Transparency International Slovensko (TIS)  je kampaň P. Pellegriniho v červenej zóne, čo znamená, že je netransparentná. Podľa kritérií mimovládnej organizácie TIS dosahuje transparetnosť Pellegriniho kampane úroveň 30%,. kvôli čomu je vyhlásená za najmenej transparentnú kampaň.

Hovorkyňa strany Patrícia Medveď Macíková sa v reakcii na hodnotenie TIS vyjadrila, že toto hodnotenie je názor jednej mimovládnej organizácie. „Kampaň Petra Pellegriniho financuje strana Hlas-SD v plnom súlade so zákonom,“ zdôraznila hovorkyňa Macíková.

Na prezidentskú kampaň Petra Pellegriniho prispeli finančným darom aj ministri za stranu Hlas-SD, ale i štátni tajomníci nominovaní Hlasom, informoval o tom minister školstva Tomáš Drucker a minister práce Erik Tomáš. 

„Tak sme sa na centrále strany dohodli,“ upozornil Tomáš Drucker a finančný dar považuje za transparentný: „Je to určite kredibilnejší pôvod peňazí, ako keby Peter Pellegrini otváral transparentný účet na rôzne dary s neistotou toho, odkiaľ bude pôvod peňazí,“ dodal.

Hlas-SD zverejní sumy finančných darov vo svojej výročnej správe strany, informoval minister práce, sociálnych vecí a rodiny.

Vyhýbanie sa predvolebným diskusiám 

V prezidentskej kampani sa predseda parlamentu Peter Pellegrini vyznačuje aj tým, že sa vyhýba priamemu stretnutiu v predvolebnej diskusii so svojím najväčším kandidátom a rivalom Ivanom Korčokom. Predseda Národnej rady SR Peter Pellegrini tvrdí, že sa diskusií so svojím najsilnejším konkurentom Ivanom Korčokom nebojí. Je pripravený aj na televíznu debatu.

„Ja s pánom Korčokom tie zásadné veľké diskusie vo verejnoprávnej televízii aj v nejakej privátnej veľkej televízii absolvujem, ale nevidím dôvod, aby som teraz každý druhý deň chodil po kadejakých rôznych diskusiách, čo si vymyslí hocikto,“ povedal Pellegrini pre agentúru SITA. Prvou a zároveň zrejme poslednou debatou favoritov bude dnešný duel na Markíze.

Prečítajte si aj