Používanie mobilov na základných školách – zakázať alebo len obmedziť? Odborníci to vidia rôzne
Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker (HLAS – SD) ohlásil, že rezort uvažuje nad znovuzavedením zákazu používania mobilov na základných školách. Na prvom stupni úplne, na druhom stupni by regulácia mohla byť menej prísna. Odborná skupina má teraz za úlohu nastaviť konkrétne pravidlá, ako bude používanie mobilov na základných školách vyzerať.
Učitelia vnímajú pozitívne, že sa rezort touto otázkou zaoberá. „Úplný zákaz aj cez prestávky by som považovala za opodstatnený, najmä v prípade mladších žiakov na základných školách (ZŠ). V prípade starších žiakov by malo byť obmedzenie používania predmetom diskusie, pretože môže byť aj prostriedkom výuky či zdrojom informácií,“ uviedla Soňa Puterková zo Slovenskej komory učiteľov (SKU).
Aktuálne je v kompetencii škôl nastaviť si zákaz alebo možnosť používania mobilných telefónov.
Zákaz mobilov na základných školách sme tu už mali
Zákaz stanovený vyhláškou sme tu zavedený už mali. Ešte pred júnom 2022 platila vyhláška ministerstva školstva, podľa ktorej žiak nesmel počas vyučovania používať mobilný telefón. “Počas vyučovania žiak nesmie používať mobilný telefón. „Vyhláška upravovala aj výnimku: „Použiť ho môže iba v odôvodnených prípadoch so súhlasom vyučujúceho, triedneho učiteľa alebo riaditeľa, alebo jeho povereného zástupcu.“
Po 15. júni 2022 bol tento zákaz z vyhlášky vypustený a nahradený týmto naratívom: „Pravidlá správania sa žiaka vrátane pravidiel používania mobilných telefónov, pravidiel obliekania, pravidiel používania edukačných publikácií a pravidiel bezpečnosti a ochrany zdravia upravuje školský poriadok.“
Štát teda upustil od priameho zákazu smerujúceho z rezortu školstva, a ponechal rozhodnutie na samotných školách, ktoré môžu individuálne zhodnotiť možnosti školy, či nemusia mobily resp. tablety využiť aj v rámci vzdelávacieho procesu.
Deti sa cítia bez mobilu nervózne
Projektová manažérka pre duševné zdravie na ministerstve školstva Lenka Svoradová v rozhovore vysvetľuje, prečo začali na ministerstve nad zákazom mobilov opäť uvažovať. Vychádzajú z výsledkov medzinárodného testovania PISA, ktoré napríklad ukázalo, že veľa mladých Slovákov a Sloveniek sa cíti bez mobilu nervózne. „Zistili tiež, že najnižšiu mieru rozptýlenia pozornosti žiakov mali tie školy, ktoré mobily úplne zakazovali,“ povedala Svoradová.
Mobily majú negatívny vplyv na schopnosť udržiavať pozornosť. „Tá vplýva nielen na dosahovanie výsledkov, ale je dôležitou súčasťou aj duševného zdravia. Aplikácie v mobiloch sú dnes navrhnuté tak, aby nás vťahovali a udržiavali v hre. Pracujú teda s úrovňami dopamínu, ktorý sa vyplavuje pri ich používaní a láka nás neprestať v tom,“ objasňuje.
„Rozmach aplikácií predbehol digitálne vzdelávanie naprieč vzdelávaním. Nebolo to tak, že ešte predtým, než sa stali sociálne siete populárnymi, sme mali všetci vzdelávanie o ich následkoch. Nemali sme čas najprv deti vzdelávať o tom, ako môžu vplývať napríklad na poruchy príjmu potravy či závislosti. Rozmach digitálnych technológií bol taký rýchly, že sa nielen pre deti, ale aj pre dospelých stalo výzvou regulovať obsah, ktorý prijímame.”
Podľa Svoradovej regulácia mobilov nepredstavuje nosnú tému v rámci dlhodobých priorít ministerstva školstva v oblasti duševného zdravia, ale „schopnosť kontrolovať to, ako používame digitálne technológie, môže zmierniť ich dosah na duševné zdravie.”
Odborníci to vidia rôzne
Odborníci majú jasno v tom, že pre dobro detí je lepšie, aby boli mobily nahradené priamym ľudským kontaktom. Nezhodnú sa však v tom, či práve plošný zákaz predstavuje riešenie negatívnych dopadov technológií. Všetci pozitívne vnímajú snahu o reguláciu technológií na rezorte školstva, avšak považujú za potrebné zvážiť všetky názory.
„Moja dlhoročná prax s deťmi potvrdzuje, že deti majú čoraz menej ľudského kontaktu a interakcie. Žiadna technológia sa nemôže rovnať prínosu, ktorý generuje ľudský kontakt,“ skonštatoval komisár pre deti Jozef Mikloško.
Podľa J. Mikloška je potrebné, aby všetci zúčastnení pochopili, že ide o „digitálny heroín“. Poznamenal tiež, že je potrebné uvedomiť si negatívne vplyvy mobilov na deti od jednoduchého prístupu k nevhodnému obsahu, cez nástroj kyberšikany až po neurologické dosahy na ľudský mozog. Rovnako je potrebné myslieť aj na budúcnosť detí a celej spoločnosti.
Profesor Michael Henderson z Monash University sa zaoberá skúmaním, ako digitálne zariadenia rušia deti na školách. Uznáva negatívne spojenie, ktoré je nepopierateľné, so zákazom digitálnych technológií sa však nestotožňuje. Podľa Hendersona by sme mali radšej so študentmi v tomto smere pracovať. Učiť ich, kedy je používanie týchto zariadení efektívne a kedy má pre nich význam. Technológie podľa neho dokážu byť úžasným zdrojom informácií a komunikačným nástrojom, ale musia byť používané s mierou.
Pozitívny príklad: stredná škola v Melbourne
Na jednej z austrálskych stredných škôl úplne zakázali používanie mobilných telefónov na pôde školy. Škola začala byť počas obedov a prestávok omnoho viac hlučnejšia. Riaditeľka Pitsa Binnion pre portál The Age povedala, že okrem posilňovania stagnácie rozvoja vzťahov medzi spolužiakmi mobily predstavovali problém aj počas vyučovacích hodín a narušovali kontinuitu vyučovania. „Nemyslím si, že využívali každú hodinu tak efektívne ako mohli, pretože boli konštantne rušení,“ vysvetľovala riaditeľka.
Problém nie sú podľa nej samotné zariadenia ako také, ale to, ako ich študenti používajú. Napriek tomu, že v školskom poriadku mali jasne zadefinovaný zákaz používania mobilov na hodinách, ako aj možnosť žiakom odobrať mobil, ak ho použijú na hodine. Napriek tomu niektorí zákaz nerešpektovali.
Austrálska škola sa inšpirovala Francúzskom, kde zakázali používanie mobilov na základných i stredných školách. Francúzske deti si mohli do školy priniesť elektronické zariadenia, avšak nemohli s nimi po celý čas disponovať, až pokiaľ neopustia školu.
Negatívne dopady mobilných telefónov na naše deti netrápia len Slovensko. Učitelia po celom svete už vyskúšali takmer všetko. Od začlenenia smartfónov do vyučovania cez ich dočasnú konfiškáciu, až po udeľovanie bodov na základe schopnosti študenta nechať telefón počas vyučovania v taške. Je to aktuálna téma a bude nutné naučiť deti, ako sa chrániť pred negatívnymi dôsledkami, ktoré sú s dnešnou digitálnou dobou spojené.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK