Štvrtok 19. septembra, 2024
Francúzsky eurokomisár Thierry Breton (European Comission 2024/ ec.europa.eu)

15 organizácií a akademikov kritizuje eurokomisára Bretona kvôli snahe cenzurovať Twitter

„Spolu s 15 svetovými neziskovými organizáciami a akademickými pracoviskami, ktoré sa venujú ochrane ľudských práv a obrane slobody slova, sme spísali otvorený list francúzskemu eurokomisárovi Thierry Bretonovi, v ktorom vyjadrujeme znepokojenie nad jeho listom Elonovi Muskovi (majiteľovi platformy X, predtým Twitter) a obavu o slobodu prejavu v Európskej únii,“ uviedol český Inštitút H21 pre redakciu Epoch Times prostredníctvom e-mailu.

Podľa skoršieho vyjadrenia riaditeľa Inštitútu H21 Adama Růžičky je list eurokomisára Bretona, ktorý zaslal Muskovi, dôkazom, že obavy z využitia nového zákona EÚ o digitálnych službách (DSA) na potláčanie slobody prejavu pod vágnymi zámienkami boja proti „dezinformáciám, nenávisti alebo podporovaniu neporiadku“ boli oprávnené.

V otvorenom liste (pdf) skupina organizácií a akademických pracovísk Bretona kritizuje a dodáva, že jeho list Muskovi „odráža znepokojujúcu neúctu k slobode prejavu“.

Podľa signatárov listu je Bretonovo konanie „v rozpore s koncepciou zákona o digitálnych službách (DSA), a tiež so samotným duchom slobodnej a živej demokratickej kultúry“.

Bretonova „interpretácia DSA“ podľa signatárov „spoločenskú diskusiu poškodí, a nie posilní, a to ako v Európskej únii, tak aj v celosvetovom meradle“. Celý text listu uvádzame nižšie.

Požiadali sme eurokomisára o komentár.

Eurokomisár Breton, ktorý má v Európskej komisii na starosť vnútorný trh Európskej únie, sa domnieva, že platforma sociálnych médií X (predtým Twitter) podlieha nariadeniu EÚ o digitálnych službách DSA, ktoré nadobudlo účinnosť auguste 2023 a ukladá najväčším technologickým spoločnostiam povinnosť moderovať obsah, chrániť súkromie užívateľov a riešiť riziká pre verejnosť.

V liste žiadal Elona Muska, aby pred jeho plánovaným rozhovorom s Donaldom Trumpom, ktorý sa uskutočnil 12. augusta, nešíril „potenciálne škodlivý obsah“.

Konkrétne uvádza: „Ja a moje útvary budeme mimoriadne ostražití voči akýmkoľvek dôkazom, ktoré poukazujú na porušenie DSA, a nebudeme váhať plne využiť náš súbor nástrojov, vrátane prijatia predbežných opatrení, pokiaľ to bude opodstatnené na ochranu občanov EÚ pred vážnou ujmou,“ napísal Breton.

Generálna riaditeľka spoločnosti X Linda Yaccarinová označila Bretonov list za „bezprecedentný pokus vztiahnuť zákon, ktorý má platiť v Európe, na politické aktivity v USA“, pretože sa pokúsil ovplyvňovať obsah rozhovoru s kandidátom na prezidenta USA.

Yaccarinová vyhlásila, že sa Breton tituluje ako niekto, kto bude rozhodovať o tom, čo môžu a nemôžu občania Európskej únie v rozhovoroch sledovať. „Zároveň sa (Breton) povyšuje nad európskych občanov a naznačuje im, že nie sú schopní počúvať rozhovor a vyvodiť vlastné závery,“ dodáva Yaccarinová.

Na list komisára reagoval aj hovorca prezidentskej kampane Donalda Trumpa Steven Cheung.

„Európska únia by sa mala starať o svoje vlastné záležitosti, namiesto toho, aby sa snažila miešať do amerických prezidentských volieb,“ uviedol Cheung. „Povedzme si to úplne jasne: Európska únia je nepriateľom slobody slova a nemá žiadnu právomoc diktovať nám, ako máme viesť kampaň.“

Celý text listu eurokomisárovi Bretonovi

Vážený pán komisár Breton,

my, nižšie podpísané organizácie občianskej spoločnosti a akademici zaoberajúci sa slobodou prejavu, Vám píšeme, aby sme vyjadrili svoje znepokojenie nad Vaším listom Elonovi Muskovi z 12. augusta.

Váš list odráža znepokojujúcu neúctu k slobode prejavu; je v rozpore s koncepciou zákonna o digitálnych službách (DSA), ako aj so samotným duchom slobodnej a živej demokratickej kultúry. Vaša interpretácia DSA spoločenskú diskusiu poškodí, nie posilní, a to ako v Európskej únii, tak aj v celosvetovom meradle.

Odsek 153 preambuly DSA výslovne požaduje, aby bol DSA „vykladaný a uplatňovaný v súlade so slobodou prejavu a informácií“. To platí najmä pre povinnosti týkajúce sa systémových rizík v rámci DSA. Ochrana „spoločenskej diskusie“ a „verejného poriadku“ – dvoch pojmov, na ktoré sa vo svojom liste odvolávate a ktoré sú súčasťou DSA – nemôže slúžiť ako zámienka k cenzúre prejavov.

Vaša zmienka o „škodlivom obsahu“ je obzvlášť znepokojujúca. Ako dobre viete, nájsť rovnováhu medzi slobodou prejavu a „obsahom, ktorý podporuje nenávisť, nepokoje, podnecovanie k násiliu alebo určité prípady dezinformácií“, je nesmierne náročné. Slobodu prejavu možno obmedziť iba na základe prísnych štandardov a súdy budú obmedzenia interpretovať skôr úzko.

História nám hovorí, že obmedzenie slobody prejavu má častejšie opačný ako zamýšľaný účinok, a preto by sme Vás chceli vyzvať, aby ste sa v prípade pochybností priklonili na stranu slobody prejavu. Existujú dobré dôvody, prečo demokratické štáty chránia aj „potenciálne škodlivý obsah“, aj keď je zavrhnutiahodný.

Abstraktné odkazy na zabezpečenie slobody prejavu a na primeranosť akýchkoľvek zmierňujúcich opatrení, ktoré sú prijaté na riešenie systémového rizika, nie sú dostatočnou zárukou slobody prejavu. Vaše voľné parafrázy starostlivo vypracovaného znenia DSA vytvárajú riziko vrhnutia dlhého tieňa na slobodu prejavu a prekročenie právomocí, ktoré vám boli zverené.

Sme obzvlášť znepokojení Vašou snahou využiť DSA na potlačenie slobody prejavu mimo hraníc Európskej únie kvôli tomu, čo nazývate „vedľajšími účinkami“. Varovanie online platformy, že prenos rozhovoru s jedným z dvoch kľúčových kandidátov v prezidentských voľbách v Spojených štátoch môže byť nezlučiteľný s právnymi predpismi týkajúcimi sa online bezpečnosti, je charakteristické skôr pre autokratický štát než pre demokraciu.

Európa môže byť strážcom základných práv a slobôd. Európska komisia a vlády členských štátov by mali zabezpečiť, aby sa DSA neuplatňoval spôsobom, ktorý poškodzuje slobodu prejavu nielen v Európe, ale aj v celosvetovom meradle.

S pozdravom
Signatári

The Future of Free Speech
TechFreedom
Institute H21
The Copia Institute
Justitia
Adam Smith Institute
CEPOS – Center for Political Studies
Istituto Bruno Leoni
Maxwell Marlow, Director of Research, Adam Smith Institute
Nicos Rompapas, General Director, Center for Liberal Studies – Markos Dragoumis (KEFiM)
Rachel Griffin, Sciences Po Paris
Professor Clay Calvert
Professor Lyrissa Lidsky, Raymond & Miriam Ehrlich Chair in U.S. Constitutional Law, UF Levin
College of Law
Professor Brian L. Frye, Spears-Gilbert Professor of Law, University of Kentucky College of Law
Nadine Strossen, John Marshall Harlan II Professor of Law Emerita, New York Law School,and former national President of the American Civil Liberties Union
Eli Noam, Professor of Public Policy and Business Responsibility Emeritus, Columbia
University, and Director of the Columbia Institute for Tele-Information
Alexander Hohlfeld, Independent Digital Policy Expert
Kevin R. Hopkins, Policy Director, Technology & Innovation, R Street Institute

Pôvodný článok

Prečítajte si aj